lördag 23 april 2011

En underbar påsk!






Bilderna tagna under sista rycket av vårvintern hos oss. Svårt att tänka sig att all denna snö fanns för mindre än 2 veckor sedan. Här är jag o Baby Kira 8 veckor gammal! Gissa om vi hade buskul?!

Livet på en pinne just nu; att kunna rulla runt i gräset på min vanliga plats under syrenen och på rygg lapa sol i långa stunder! Äntligen är våren här på fullaste allvar och jag hade visst gått o glömt hur underbart det är utan den där snön...visst kan jag sakna att inte fånga snöbollarna högt upp i luften då matte kastar de åt mig men detta är strået vassare. Lukter lukter och mera lukter, varmt och skönt och MASSA fåglar är återigen på sina platser...jag har faktiskt funderat lite på var de gömt sig under alla kalla mörka månader vi haft.


Idag, påskafton till ära, återinvigde vi vår sommarpromenad. Vi provade redan igårkväll (ja nu när vi nästan har ljust hela natten igen är det inga problem att gå ut på långa kvällsturer) men Matte trampade ju korkat nog ner sig rejält och avslog min önskan om att vandra vidare längs älvkanten. Istället fick vi syn på Bambi och jag fick sträcka ut mig rejält på ängarna när jag tog upp spåret...Bambi i all ära..men Mattes visselpipa brädar allt..för då blir det godis! Idag valde Matte dock petigt nog var hon satte tassarna mer omsorgsfullt och vi kom ända fram till vändpunkten längs älven...jag rusade glatt runt och Matte tycks finna något roligt i det hela, hon påstår att jag ser ut som kalv på grönbete..vad nu det betyder. Till min stora lycka valde Matte på vägen hem den äng som gränsar till en hel nyharvad åker full i lera och stoooora vattenplöar..gissa vilken väg jag tog?! Väl hemma igen fick jag lägga mig på altanen i solen och snarka mig torr igen.

Häromkvällen sken Matte upp som en sol då hon läste något på datan. Det skulle visa sig att vi blivit antagna till den hett eftertraktade lydnadskursen i vår. Jag tycker jag är så lydig som jag kan bli..men Matte envisas förstås. Det faktum att jag väljer henne och visselpipan varje gång hon kallar borde väl duga...men hon lockar med Hundkompisar och hjärngymnastik vilket jag aldrig tackar nej till! Är det något jag älskar så är det ju att få arbeta!

Nu är det dags för kvällsrutinerna innan Matte ska jobba natt och det utlovas fika hos Mormor & Morfar..det innebär Alltid godsaker från bordet (långnäsa till Matte).

Tills nästa gång; En riktigt god fortsättning på påsken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar