onsdag 17 november 2010

Vargavinter!

Vi har nu så kallt att både tassar och tår efter några minuter utomhus drar ihop sig och aktar sig för att "nudda mark" igen! Termometern har i några dagar visat på -25 grader!!!!
Det är vackert vackert vintervitt i det låga solskenet dagtid och norrskenet sprakar magiskt, påstår Matte iaf, under kvällsturerna, men såååå kallt när vi ska vara ute och aktivera oss!
Matte har tom erkännt att hennes envishet att inte flytta söderut kanske straffar henne snabbare än kvickt..tom hon tycks ha glömt hur våldsamt kall större delen av vintern är här.
Vår granne har ett gäng Göteborskor på besök då grannen precis som Matte är hemflyttad från GBG och nu vill visa våra marker för stadsborna, och de ser ut att frysa nå så in i norden när de går ut ;)
Igårkväll fick Matte nog och bestämde sig för att vi får aktivera oss inomhus istället..och det går precis lika bra det, bortsett från störningsmomenten som kan vara bra att träna med. Men i -25 slutar man till slut att bry sig om det och fokuserar på att kunna ha lite kul! Så i köket och hallen tränade vi först det vanliga "enkla" övningarna som sitt, sitt och tass, ligg, stå, och snurra runt på rygg (fast det går inte så bra än). Vi övade att stanna i både sittande och liggande position och att också stanna kvar fast Matte försvinner bakom kröken i hallen. Matte stannade borta längre och längre stunder ju längre jag låg kvar och sedan fick jag gott om godis! Vi tränade kontaktövningar genom att jag får godis slängt framför mig men inte får röra förän jag söker ögonkontakt med Matte, jag fick också gå slalom mellan Mattes ben i alla möjliga konstiga varianter. En annan rolig kontaktövning är att jag får stitta och stanna. Sen tar Matte med sig två tomma glassbyttor och går en bit bort. De vänder hon upp och ner och under den ena gömmer hon några godisbitar, utan att jag ser under vilken förstås! När jag söker ögonkontakt med henne och suttit kvar fint hela tiden så säger hon varsågod och pekar på en av byttorna (den med godis i) och då följer jag hennes anvisning, ja för säkerthetsskull undersöker jag även den andra också efteråt. Denna övning brukar vi variera på olika sätt!
Vår utomhusövning att slänga godis en bit bort som jag får söka går också riktigt bra inomhus, även om jag givetvis hittar godiset mycket snabbare så här, inte mig emot! :)
Efter allt bus tog vi iaf på oss alla tjocka kläder och tog en 20 minuters tur på ängen där jag får springa fritt. Sen jag var där sist hade en hel del rådjur passerat så 20 min av konstant fart kors och tvärs över ängarna i spåren tog min sista energi! Och det var faktiskt riktigt skönt att få gå in i värmen igen och slumra i soffan istället för att vara ute och frysa om tassarna länge.
Dessutom, värt att fira (fast det håller jag inte riktigt med om) är att vi numera både kan klippa tassar o klor utan att jag skriker o ylar. Jag kan nästan helt ligga stilla och koppla av!!! :))
KRAM på ER alla!

1 kommentar:

  1. Herrejösses vad kallt!!!! Och vad bra jobbat att få bort skrikandet och ylandet vid kloklippning...det är en utmaning utan dess like :) Alltid lika härligt att läsa om era förehavanden...om ni fryser alltför mkt så får ni komma ner till Götet och tina upp. Fast idag är det snö även här, men inte några 25 minus förstås :)
    Krama på drottningen

    SvaraRadera