onsdag 4 augusti 2010

Setterrycket

14 Veckor!
Vi har haft några hektiska dagar här i Norr. Då Matte tagit hand om oss alla på hela Zoot som hon uttrycker det och jag i kombination med detta åkte på en riktig magsjuka. Magen bokstavligt talat vred sig ut och in. Nu går det mycket bättre och jag är så hungrig hela tiden. Magen är stabiliserad igen och jag får nu också lite lite av min riktiga mat i den där risblandningen jag börjar vara trött på. Energin är återigen på topp och igår fick jag äntligen följa med Matte och Mormor & Morfars Ayjo på morgonrundan. Jag Älskar när jag får vara med andra hundar och tjuter av glädje..tyvärr var inte Ayjo så leksugen som jag..han blängde faktiskt lite surt på mig då jag aldrig ville sluta skälla honom kring hans kinder och han bara istället ville promenera.
Jag lovade ju i mitt förra inlägg att berätta om vad Matte fick förklarat för sig av Wanja häromdagen som "Setterrycket" och hur hon kom till rätta med detta. Jag har ju gjort Matte stolt och fylld till bristningsgränsen av beundran på många punkter...förutom då det har kommit till kvällsavkopplingen. Den stunden då Matte vill ta det lugnt i soffan på kvällen och bara "slappa". Jag tycker inte att det räcker med att jag fått vara ute och springa innan. När vi kommer till tv-rummet får jag dåndimpen & biter, hoppar, skäller, klättrar och klänger. Jag kissar & bajsar inne fast jag nästan aldrig gör det annars och river ner allt som rivas kan. Matte har inte varit glad och nejat och fyat vilket jag gett blanka tusan i. Till slut vände hon sig till Kennelmatte Wanja om råd. Och det skulle snabbt visa sig att Kompostgallret skulle komma till bra användning. När jag nu får mina "ryck" och inte lyssnar på Mattes tillsägelse så åker jag in i "buren" utan några leksaker eller tuggben och där får jag ligga tills jag snällt somnat. Då kan jag få komma ut och då somnar jag snabbt vid Mattes fötter. Första minuterna kan jag pipa en smula men när Matte ignorerar detta blir jag snäll, och gör inga hyss eller behov. Att försöka neja, fya eller distrahera med leksaker gör mig bara vildare och vildare, avskärmning utan leksaker då det är Matte som bestämmer att Nu ska det vilas är det enda som fungerar..och det visar sig alltid när jag väl lägger mig att jag ju faktiskt är dödstrött.
Nu vankas det snart helg. Ikväll ska vi träffa några av Mattes kompisar igen och det är så roligt att åka bort och träffa alla glada människor. I helgen ska vi åka till stan och köpa ny bil. Ni må tro att jag chockade Matte när vi häromdagen kom körandes, jag bestämde mig för ett litet hyss och ryckte ut bilnyckeln ur tändningen "i farten" och stack till baksätet..där stod Matte mitt i gatan och kom ingenstans. Nu blir det visst slut med mitt framsätesåkande. Det vankas combi & hundbur för mig.

2 kommentarer:

  1. Det är så underbart att läsa om hur ni har det :-) Vilken tur att trixet funkade och att Carmen mår bättre nu! Hon verkar vara en härlig karaktär som hittar på många bus...haha det med bilen är ju så bra!!! Pussa henne på den lilla nosen från oss!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Carmen..there is a rumor, people in the village want me to disappear. . .whatever happens you are the most finest dog for me...// Take care

    SvaraRadera