lördag 3 juli 2010

1 vecka hos Matte

Här ska jag sova middag i mitt stadshem förra helgen.
Det händer STORA saker hos oss i Norr. Mina nya flockmedlemmar stirrar inte längre lika surt på varken mig eller Matte. Om blickar kunnat döda den dagen vi kom hem hade vi nog varit nedgrävda i jorden båda två. Jag funderade en stund på hur katter klarar sig utan mat, utan att gå ut och utan lek. Men nu äter de precis som jag, de går också ut och följer tom efter mig och Matte på promenaderna ibland. De gillar visst också soffan, leker gör de väldigt sällan och fortfarande konstiga läten ibland när jag kommer nära och viftar med sina klor. Men jag ligger fortfarande på charmoffensiven, vänta ni bara om en vecka eller två!

Ännu större är att jag vunnit kampen om sovplats! Första nätterna fick jag sova i min korg med snuttefilten. Sedan slog det mig att det iaf borde vara värt besväret att försöka få bli upplyft i sängen. Husse sa blankt nej och Matte likaså, men jag nosade mig snabbt fram till en vekhet i Mattes beslut och försökte några gånger till. Och när Husse blev kvar där nere på Västkusten såg jag min chans. Matte smällte givetvis och upp kom jag. Nu sover jag lyckligt brevid henne varje natt (vänta bara vilken långnäsa Husse ska få när han upptäcker detta), och det bästa jag vet är att ligga med nosen på hennes hals och sova länge, ända fram till 10.30 har hänt.

Det händer många spännande saker här uppe. Jag har upptäckt Vattenkannan som Matte blöter alla rabatter med och vilken rolig leksak den är. Varje kväll går Matte till trägårdsslangen och blöter några rabatter med den. Då springer jag lyckligt in under vattenstrålen och plaskar sedan i alla pölar. När kannan kommer fram rusar jag runt runt och hoppar efter den, och när Matte sedan vattnar med den badar hela jag där under. Sedan kör jag mitt vilda race i alla jordhögar och jag har hört Matte konstatera för Mormor att det visst bara är att glömma det här med odlingar i år..jag förstår inte vad de menar. När det kommer till att bada har jag också fått besöka min första sjö. Jag plaskade och lekte men gick inte längre än att vattnet svalkade mig under magen. Men oj så roligt jag hade, och Matte var nöjd och berömde.

Vi har fortsatt att göra små utflykter, överallt möts vi av glada kompisar och släktingar till Matte som alla vill låna mig. Som tur är lånar Matte inte ut mig. Matte jobbar nätter nu och då kommer en kul tjej "Madde" hem till mig. Hon är världens bästa barnvakt och vi har så skoj på kvällarna innan vi sover tillsammans i Mattes säng. Och när jag vaknar på morgonen är Matte redan hemma. Jag hör henne säga att hon längtar till sin semester som snart börjar, jag vet inte riktigt vad det betyder men jag förstår att det gör henne glad och då har vi alltid roligt. Dessvärre verkar det som att det ska byggas ett staket på vår gård på denna semster, jag har hört Matte prata om detta och idag när jag var olydig och inte kom fast Matte ropade då jag ville gå upp på vägen tog hon in mig och hotade med det där staketet. Det verkar inte bra så därefter har jag lydit hennes inkallningar (det är väl säkrast så hon inte får ont i bröstet igen också).

Mattes kamera är med på alla våra upptäcksfärder men tyvärr har visst min kompis Jösse tuggat sönder USB-kabeln, sådant trodde visst Matte att bara hundar gör men där fick hon se att även katter är busiga. Nu försöker hon hitta en ny på nätet för att kunna lägga upp bilder på mig när jag upptäcker allt nytt i världen. Tyvärr har hon inte hittat någon än, men jag lovar att bilder kommer senare.

1 kommentar:

  1. Hahaha helt underbart! Visste att det inte skulle gå att inte ha henne i sängen...vad ska Hans säga haha! Carmen har sån tur som har hamnat hos dig, hon kunde inte få det bättre! Ge henne massor av pussar från oss, hon är mycket saknad av sina fd mattar :-)
    Kram på er!

    SvaraRadera