fredag 30 juli 2010

Festligheter & Tornedalsresa

Hejsan På Er!

Vår sköna långa sommarsemester fortsätter. Långa lata dagar tillsammans där vi mestadels är hemma och myser, leker, badar och vilar men också gör en och annan tur.

Bland det bästa som finns är när Matte tar med sig våra saker, låser ytterdörren och säger att vi ska åka bil. Då skyndar jag mig till bilen och sätter mig vid bildörren och väntar. Sen sitter jag oftast fint hela bilturen och är så glad så fort vi stannar för ett besök någonstans.

Förra helgen firades Selmas mattes 30-års dag. Jag och Matte åkte dit på fest. Jag fick leka med alla barn och hundar hela kvällen för alla satt ute mitt på gräsmattan hela natten. Härligt att både ha Mattes trygga fötter att sova vid när helst jag ville och sen sen busa lite mer. Matte tycker att det är så nyttigt för mig att vara med alla hundarna då jag är en riktig "Etterbigga" och behöver fostras mycket. Jag tycker mest det är konstigt att inte alla andra vill leka hela tiden som jag. Men jag börjar lära mig att respektera de äldre. Jag var så trött på vägen hem att jag sov hela turen i Mattes famn och märkte inte ens att det var Mormor & Morfar som kom och hämtade oss.

Häromdagen hade Matte tjejkväll hemma hos oss. Och jag blir så glad när det kommer gäster hem till oss. Gästerna fick dock se prov på vilken Matte-gris jag är. När kvällsmaten var slut och jag vart ute på sista kvällsrastningen skyndade jag mig som alltid till sängen och väntade på att Matte skulle lyfta upp mig. Sovdags tänkte jag. Men istället för att bädda ner sig brevid mig gick ju Matte tillbaka till gästerna. Vilket inte var uppskattat. Jag gnällde och gnällde och grät tills Matte kom in till mig och la sig brevid mig i sängen. Då blev jag tyst och rullade ihop mig brevid henne. Men så fort hon gick tillbaka ut i köket (som ligger vägg i vägg och det finns inte ens en dörr emellan) började jag pipa igen. Mattes kompisar tyckte att jag var precis som ett småbarn, vad nu det betyder. Jag fick helt enkelt komma tillbaka ut i köket och istället sova i min bädd där, och de där kompisarna, de hade inte vett att gå hem förrän efter 02.00 ;) och Då äntligen fick jag lägga mig i sängen med Matte...och sova ända till 11.00!

Igår åkte vi på Roadtrip i Mormors hemtrakter Tornedalen där alla pratar ett konstigt språk jag inte förstår. Jag var lycklig över att få träffa nya människor, bada i en varm sjö och hinna äta två döda sorkar som Mosters katt släpat hem. Mitt ute i vildaste skogen blev vi stående med bilen och solen gassade som aldrig förr och fick vänta och vänta på mannen som skulle bogsera hem oss. Men Matte hade mig sig vatten till mig och jag kunde gå in i skogen i skuggan där jag hittade en kallkälla (ett konstigt bottenlöst hål i marken med iiiiiiiiiskallt vatten. Jag ville bada men Matte lät mig inte då hon påstår att man kan gå ner sig i mossan utan botten).

Vi har som vanligt också lekt en massa. Klättrat på små skogsstigar ute i vår skog, badat och haft dragkamp och lekt tafatt på ängen. Matte har också provat att gömma sig i vassen eller i skogen bakom ett träd de gånger jag vandrat för långt i förväg från henne. Då visslar hon i sin pipa och jag hinner nästan få panik innan jag hittar henne igen, men det gör jag alltid och sen håller jag ett noga öga på var hon befinner sig.

Nu städar Matte så jag måste sluta, jag har fullt upp med att tukta sopborsten!
Trevlig Helg!

1 kommentar:

  1. Goa underbara Carmen; vilken tur du har som får uppleva så mycket på så kort tid, och ha ha en så duktig Matte och Husse, som skämmer bort dig så mycket. Wanja säger att din syster Tequila är bortskämd, men än så länge får hon inte sova i sängen, det blev nya regler sen hundfamiljen ökade! Få se hur länge det varar!!! Vi saknar dig, men hoppas kunna träffa Er snart. Din mamma Samba hälsar så mycket liksom Tequila och Chiquita. Stor kram på Er. Marie BdJ

    SvaraRadera