onsdag 7 juli 2010

Vi firar 10 veckor!


Här är jag med min Matte & Husse på Midsommardagen då det var dags att flytta från min kennel.
Foto: minminlight.se

Nu har min Kennelmatte Wanja uppdaterat hemsidan (http://www.minminlight.se/) med foto och information om till vem alla vi syskon flyttat. Jätteskoj tycker vi som hoppas att alla nya Mattar och Hussar hittar hit och lämnar en kommentar. Vi är så nyfikna på vad som händer med alla syskon och vill gärna följa med i utvecklingen. :) Och Tack till mina Kennelmattar för Era fina kommentarer!

Hemma hos oss i Överkalix fortsätter jag att upptäcka världen tillsammans med Matte och min barnvakt Madde de stunder Matte jobbar (tänk att nu har hon BARA 3 pass kvar, sen är hon ledig i 7 veckor!!!). Jag har tryggt bott in mig och vet mycket väl vem som är min Matte vid det här laget. Därför vågar jag också visa min vilda busiga sida mycket mer och det är såååå roligt att reta Matte. Jag tycker till och med att det kan passa sig att jag bestämmer över vissa saker, som exempelvis om jag ska dra och bita i Mattes och andras skor, byxor och fötter. Jag anar att det är därför Matte nu tränar mycket på tillfälliga förbud. Nu liksom förr får jag godis, slängt på golvet eller oftast gömt i aktiveringsleksaken. Men jag får inte längre kasta mig över det som jag vill. Nu säger Matte Nej! (och hon ger sig aldrig) och ställer sig ivägen för mig om jag inte lyssnar. Först när jag sitter fint och har ögonkontakt med henne och suttit så en stund är det Varsågod. Matte upprepar varje dag att det är Hon som bestämmer. Och det kan jag snabbt acceptera för det är värt belöningen (lkramar av Matte & levergodis, det bästa som finns!) Likadan procedur har vi i dörröppningen. Jag får aldrig gå ut eller in före Matte, fast ibland har det hänt att jag kommit in före, jag antar att det beror på hur nöjd hon blir av att jag kommit till henne istället för att rycka och slita upp hennes stora Lilja som blommar när vi ska gå in. ;)
Hon fortsätter blåsa i sin visselpipa och jag kommer som ett skott! Matte skiner av stolthet och vår närmsta granne berömde mig när vi träffades första gången häromdagen på vår promenad. Oj vad stolt jag blev också! Jag kan kommandot Sitt helt utantill nu och när jag kommer på inkallning har Matte också börjat lägga till det kommandot.

När det kommer till det där med att bita och dra, som jag fullkomligt älskar..har jag fått en fiende. När Matte säger Nej och jag inte lyssnar kommer Blomsprutan fram. Härom kvällen skulle Matte fika med sin väninna Katarina och jag ville bara busa och bita dem. Då plötsligt som från ingenstans blev jag sjöblöt av hårda duschstrålar. Så förvånad har jag aldrig blivit. Jag har på känn att den där sprutan skulle kunna vara en kul leksak, fast inte då den där vassa strålen landar mitt i mitt huvud. Jag har tvingats resignera och har slutat bita Matte och hennes vänner. Blomsprutan är nämligen med oss överallt nu och det räcker med att jag tittar på den nu så vet jag ju vad som vankas.

Matte har tyvärr inte fått tag i en kamerasladd ännu men ikväll ska hennes väninnan Katarina som också är fotograf komma hem till oss igen och ta med sig kameran. Så nu ska ni snart få se bilder på hur mycket jag vuxit och på våra vackra omgivningar som vi vandrar och leker i varje dag! Denna bild hittade Matte i Arkivet, den är fotad förra våren i Maj..så här ser vårat hus ut, just nu med mycket grönare och frodigare växtlighet!

Här bor vi!
Nu vankas det visst godsaker hemma hos oss då jag blir 10 veckor idag, jag får ha mitt tuggben och Matte dricker sitt kaffe. Idag försov sig förresten Matte till jobbet men jag var snäll och väckte henne 5 minuter innan hennes pass började. Det har hon tackat mig ordentligt för. Och det kunde behövas, igår kväll släpade jag nämligen hem en död sork full med likmaskar och då var inte Matte lika nöjd kan jag lova. Men nu står jag på pluskontot igen, det ser jag alltid till!

Så här ser det ut nedanför vårt lilla hus 23.00 på kvällen när vi går ut på kvällsrundan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar